Orientácia na export bola prirodzená priorita výrobcov áut prichádzajúcich na Slovensko. Minulý rok bol podiel vývozu každého z trojice VW, PCA a Kie najmenej 97 percent.

Okrem vyspelých západných trhov stratégovia týchto automobiliek videli predajnú budúcnosť aj na východe.

Podľa prezidenta Spolku automobilových inžinierov a technikov Slovenska Jána Lešinského si autobrandža nemohla nevšimnúť, že výhodná logistická poloha Slovenska umožní presúvať produkciu efektívne do vzdialenosti 500 kilometrov oboma smermi.

Rusko sa už v minulom roku dostalo medzi štvoricu najväčších odberateľov pre slovenský VW i Kiu. Bratislavský výrobca tam umiestnil bezmála šesť percent minuloročnej produkcie a žilinský deväť.

Podľa slov hovorcu Kie Dušana Dvořáka je v tomto roku ruský odberateľ najvýznamnejší a jeho podiel na celkovej produkcii závodu (vyše 200-tisíc vozidiel) bude bezmála 18 percent.

Najpredávanejší model je Cee´d , ktorý tvorí štyri pätiny distribuovaného objemu. Automobilka podľa jeho slov má plán, ako zvyšovať predaj aj budúci rok. „Pomôže tomu aj vlastné zastúpenie značky Kia, ktorá v distribúcii automobilov nahradí externého partnera,“ dodáva.

Najmenej sa na Rusko zameriava trnavská PCA. Minulý rok to bolo menej ako percento produkcie. Tento tam vyvezú 2,5 percenta produkcie, spolu okolo päťtisíc áut.

Slovenské automobilové trio sa tlačí na východ