Za symbolické jedno euro predala spoločnosť Fraport, ktorá vlastní letisko Frankfurt, svoj 65-percentný podiel v trvale stratovom letisku Hahn vláde nemeckej spolkovej krajiny Porýnie-Falcko. Oznámilo to vedenie letiska.

Toto rozhodnutie vysvetlil pre agentúru Reuters generálny riaditeľ Fraportu Stefan Schulte slovami, že si nemôžu dovoliť prevádzku, ktorá permanentne vyrába straty. Fraport má okrem tretieho najväčšieho európskeho letiska podiel alebo koncesie na prevádzku jedenástich letísk vo svete, vrátane Limy, Káhiry, Rijádu a Džiddy v Saudskej Arábii, Burgasu, Varny či Dillí.

Hahn je bývalé americké vojenské letisko, ktoré sa nachádza 100 kilometrov západne od Frankfurtu. S prispením krajinských vlád Porýnie-Falcko a Hessensko konvertovalo v 90. rokoch na civilnú prevádzku. Stalo sa aj významným zamestnávateľom v regióne, kde stratili prácu tisícky ľudí po odchode Američanov

Letisko predurčili na lowcostovú dopravu, lebo veľký Frankfurt so svojou náročnou infraštruktúrou bol pre lacné lety pridrahý. V jednoduchých hangárových halách - nazývaných "škatule od topánok" - získala monopol na dopravu cestujúcich najväčšia európska nízkotarifná spoločnosť Ryanair.

Ryanair pohrozil odchodom z letiska Hahn

Jednoduchý lowcostový terminál v Hahne.

V súčasnosti tam má jedenásť lietadiel a na pol stovke liniek vlani odviezla 3,9 milióna cestujúcich, vyše 96 percent všetkých pasažierov, ktorí letiskom prešli. Pretože Ryanair žiada najmä od letísk, kde má monopol, čo najnižšie letiskové a iné poplatky, Hahn si na seba a na ďalší nevyhnutný rozvoj nedokázal zarobiť. Hoci mal čoraz väčšie tržby z prenájmov priestorov na reštaurácie, kiosky a z nákladnej dopravy.

Vedenie letiska, Fraport i krajinské vlády navrhli vykryť deficit z takzvaného „hahnského toliara“, dodatočného poplatku tri eurá od odlietavajúcich cestujúcich. To sa stretlo s tvrdým odporom Ryanairu, ktorý dokonca pohrozil, že v Hahne zredukuje počet letov. Neskôr zmierlivejšie navrhol, že by kúpil menšinový podiel v letiskovej spoločnosti.

Ryanair ale kvôli finančným nezhodám s letiskom nedávno zrušil svoju základňu a zredukoval linky v španielskej Valencii. Naďalej permanentne kritizuje kvôli výške londýnsky Stansted a svoje materské letisko Dublin.

Pretože väčšinový balík letiska Hahn získala od Fraportu napokon krajinská vláda, riešenie sa čaká od nej. Krajinský minister hospodárstva, dopravy, pôdohospodárska a vinohradníctva Hendrik Hering vyhlásil, že trojeurový príplatok visí vzhľadom na hrozbu od Ryanairu na tenkej niti a treba hľadať iné východisko, aby sa zachovali pracovné miesta na letisku.

Kým objem nákladnej dopravy vlani vzrástol o vyše 53 percent na 179,3 tisíca ton, počet cestujúcich sa zredukoval o takmer 76-tisíc tisíc, čo sú necelé dve percentá.

Z Hahnu lieta Ryanair aj do Bratislavy. Spočiatku to bola denná linka, predvlani bola zredukovaná na súčasné štyri lety týždenne. Koncom marca ale Ryanair linku zatvára, pretože je zrejme stratová. Napriek nízkym cenám leteniek bolo vlani na 189-miestnej palube priemerne iba 125 cestujúcich, kým pre rentabilitu linky Ryanair potrebuje minimálne 80 percent, čiže aspoň 160 pasažierov.

Ryanair rušil aj linku z Hahnu do Budapešti, z ktorej pôvodne vytlačil maďarský lowcost Wizzair a sezónny spoj na Balaton.

Autor je redaktorom dvojtýždenníka Profit.

Foto – Ján Blažej