Aktuálny výsledok pritom môže vzbudzovať podozrenie, že diaľničiari postupovali diskriminačne s cieľom prideliť zákazku konkrétnej firme. Víťazom tendra sa z dvojice súťažiacich stala pološtátna Západoslovenská energetika (ZSE). Druhú spoločnosť, ktorou bol slovenský prevádzkovateľ nabíjacích staníc Greenway Infrastructure, zo súťaže pre nesplnenie podmienok vylúčili.

NDS navyše celú súťaž nastavila tak, že namiesto rozdelenia zákazky medzi viacerých hráčov vytvorila na celej diaľničnej sieti monopol pre jedného prevádzkovateľa elektrostaníc. Netrvala ani na nasadení najmodernejšej technológii nabíjania. Hrozí, že týmto rozhodnutí štátna firma na dlhé obdobie zbrzdí rozvoj elektromobility na Slovensku.

Extrémny cenový rozptyl

Prvú súťaž pritom diaľničná spoločnosť vypísala ešte v auguste 2016. Už po ôsmich mesiacoch ju zrušila a rozbehla novú. V oboch prípadoch proti sebe stáli ZSE a Greenway, ktorí sú jediní významní hráči na slovenskom trhu venujúci sa výstavbe a prevádzkovaniu nabíjacích staníc pre elektromobily.

Ani druhá súťaž však nepriniesla víťaza a NDS ju zrušila. Hovorkyňa spoločnosti pre RTVS vtedy ako dôvod uviedla, že „kritériá boli nastavené s nedostatočnou špecifikáciou, čo viedlo k extrémnym cenovým rozptylom v predložených ponukách“. Diaľničiari preto nemohli objektívne posúdiť a vyhodnotiť takto predložené ponuky.

Greenway vtedy podľa informácií TRENDU za jedno odpočívadlo a vybudovanie viacerých nabíjacích staníc ponúkol približne dvoj- až trojnásobne vyšší nájom ako ZSE, teda bol ochotný platiť štátu viac. Súťaž sa následne rozbehla nanovo. Tentoraz už NDS požadovala cenu za jeden meter štvorcový na rok bez parkovacích miest. Zároveň stanovila aj finančné a technické kritériá.

Nezmyselná požiadavka

A práve tu sa začal tender komplikovať. NDS vyžadovala od záujemcov, aby za posledné tri roky dosiahli tržby, respektíve výnosy vo výške minimálne päť miliónov eur. Nemohli si pritom pomôcť tržbami za celú skupinu, kam by zarátali aj príjmy z iných štátov.

Tým v podstate štátna spoločnosť vyradila zo súťaže všetky firmy, ktoré sa zaoberajú len výstavbou a prevádzkou nabíjacej infraštruktúry. Naopak ZSE túto podmienku dokázala splniť, hoci gro jej tržieb pochádza z činností nesúvisiacich s elektromobilitou, ako je napríklad predaj elektriny a plynu domácnostiam či firmám.

Podmienky tak nesplnila ani slovenská dcéra nemeckej spoločnosť IONITY, ktorú založili globálne automobilky BMW, Daimler (Mercedes), 

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa