Monitoring cien tovaru v povianočných zľavách odhalil, že politikou popredných slovenských e-shopov je aj zavádzanie zákazníkov.

Analýza spoločnosti Karsa Technologies, ktorá sa zaoberá prieskumom trhu, ukázala, že evidentným je napríklad opakované zlacňovanie ceny rovnakého tovaru. Pred Vianocami ho predajca umelo zdražie a v rámci zliav potom zrazí jeho cenu na pôvodnú hodnotu. Deje sa tak priemerne až v deviatich percentách prípadov.

Dlhodobý vývoj cien elektrospotrebičov a mobilných prístrojov firma monitorovala v období posledných takmer štyroch mesiacov, teda od začiatku októbra 2014, v ponuke ôsmich e-shopov. Z dát vyplynulo, že sledované obchody po Vianociach uplatnili skutočnú zľavu v priemere len pri 11,5 percenta ponúkaných produktoch. „Ako skutočná zľava je v analýze považovaná hodnota, ktorá bola v januári o viac ako päť percent nižšia než všetky ceny v sledovanom období,“ vysvetľuje firma, ktorá použila pri monitoringu algoritmus vlastnej aplikácie.

Pri deviatich percentách tovarov internetové obchody uplatnili už spomínanú opakovanú zľavu, keď produkt medzičasom umelo zdražili, a v prípade 49 percent položiek nedošlo v sledovanom období k zníženiu ceny. K zvýšeniu ceny nedošlo ani v jednom prípade a zákazníci by si tak mali byť istí, že elektroniku nekúpia za vyššiu cenu ako pred Vianocami. Od januárových výpredajov to však zrejme nikto ani neočakáva.

„Počet zahrnutých produktov nebol zapísaný do výsledkov. Algoritmus pre toto konkrétne meranie pracoval vždy so všetkými produktmi v obchode a následne ich rozdeľoval do kategórií,“ ozrejmil pre TREND.sk M. Ježek a dodal, že by malo ísť o tisíce položiek.

Hromadné znižovanie cien sa najvýraznejšie prejavilo v prípade produktov DVB-T/S. Okrem tejto kategórie sa výraznejšieho skutočného zlacnenia dočkali ešte položky z kategórie mobilných telefónov a flashdiskov.

Cenová politika vybraných internetových obchodov
Obchod Skutočná zľava Opakovaná zľava Rovnaká cena
Okay.sk 57% 12% 14%
Mall.sk 2% 8% 73%
Nay.sk 3% 10% 30%
Datart.sk 5% 9% 56%
Shark.sk 5% 4% 39%
Hej.sk 2% 8% 37%
Zdroj: Analýza spoločnosti Karsa Technologies pre obdobie od 1. 10. 2014 do 16. 1. 2015

Z analýzy ďalej vyšlo, že e-shopy dlhodobo nemenia obzvlášť ceny fotoaparátov a kamier. V týchto kategóriách ostáva napriek deklarovanej zľave cena rovnaká v prípade viac ako 60 percent produktov, v prípade počítačov je to dokonca 74 percent.

„Ruka v ruke so skutočnými zľavami však ide tiež takzvané opakované zlacnenie, keď predajca pred Vianocami umelo zvýši cenu ponúkaného artiklu, a po Vianociach prezentuje prepad na pôvodnú cenovú hladinu ako zľavu,“ vysvetľuje Michal Ježek, generálny riaditeľ Karsa Technologies. Dodáva, že v prípade mobilov boli také praktiky zaznamenané dokonca častejšie než skutočná zľava.

Umelé zlacňovanie sa má týkať všetkých sledovaných e-shopov, aj tých najväčších. Hej.sk má takto manipulovať s cenami pri ôsmich percentách skúmaných výrobkov, Datart.sk pri deviatich a Okay.sk až pri 12 percentách výrobkov. Posledný menovaný e-shop však ponúkol aj výrazne najviac skutočných zliav - 57 percent. Pri ostatných obchodoch ich bolo žalostne málo - len od dvoch do piatich percent.

„Ceny elektroniky a bielej techniky sú viac ako čokoľvek iné ovplyvňované pohybmi hodnoty českej koruny či eura voči americkému doláru. Prakticky každý deň vykonávame precenenia tisícov položiek a skutočne môže dochádzať i k navýšeniu predajných cien. Cenová hladina zostáva pevne daná iba u akciového tovaru, ktorý komunikujeme pomocou letákov a ďalších ponúk. Spotrebiteľské ceny sú ovplyvnené najmä správaním sa našich dodávateľov v kombinácii s kondíciou meny. Povianočné zľavy sú zákazníkmi očakávané a my k nim pristupuje najmä z dôvodu uvoľnenia skladových kapacít. Ďalším hľadiskom je morálne zastarávanie elektrospotrebičov a citeľná strata hodnoty tovaru, ktorý na sklade zostáva,“ povedal pre TREND.sk PR manager firmy Okay Elektrospotřebiče Ondřej Pešák. Dodal, že firma odmieta, že by dochádzalo k virtuálnemu znižovaniu cien.

„Vo výnimočných situáciách je možné, že vyššie uvedené vonkajšie vplyvy zvýšia cenu tovaru v ponuke. Ide však o výnimočné prípady a nie obchodnú taktiku alebo dokonca zlý úmysel,“ dodal.

TREND.sk oslovil aj ďalšie zainteresované e-shopy, do publikovania článku žiadny z nich na otázky neodpovedal.