Certifikát oprávňuje spoločnosť predávať lietadlo Viper prakticky po celom svete. Ide o finančne nákladný a celkovo náročný proces, ktorý skúma proces výroby, použité materiály aj zručnosti zamestnancov. Vďaka nemu už Viper nebude zaradený len do kategórie ultraľahkých lietadiel, ale bude certifikovaný aj ako klasické veľké lietadlo. 

Veľké plány

Certifikát EASA znamená taktiež zjednodušenie legislatívnych procesov pri registrácii lietadiel v nečlenských krajinách EÚ ako aj v Ázii, Austrálii či Latinskej Amerike. „Až týmto certifikátom môže toto lietadlo začať prinášať zisk. Doteraz sme doň hlavne investovali,“ hovorí finančný a obchodný riaditeľ prešovskej firmy Daniel Tomko mladší. Tomark chce teraz Viper predávať do leteckých škôl, ktoré sa trápia so zastaranou technikou s vysokými nákladmi, ale aj súkromným pilotom.

Lietadlo z Prešova má s novým certifikátom globálne ambície

Lietadlo Viper

Tomark sa konštrukcii a výrobe lietadiel venuje už desať rokov. Na začiatku stála túžba zakladateľa a riaditeľa firmy Daniela Tomka staršieho splniť si sen a skonštruovať vlastné lietadlo. Sám je pritom vášnivý pilot. Práve Viper je prvým lietadlom, ktoré v Prešove kompletne vyvinuli a postavili.

V pláne aj vrtuľník

Odvtedy Tomark predal už 110 kusov Viperu a z pôvodne šiestich ľudí sa počet zamestnancov v tejto divízii rozrástol na viac ako päťdesiat. Okrem Viperu má Tomark v portfóliu aj ultraľahké lietadlo Skyper GT9. To je aktuálne pred dokončením pevnostných skúšok v rámci ultraľahkého letectva. Na čakačke je už podľa D. Tomka mladšieho niekoľko desiatok záujemcov.

Kvôli certifikácii Viperu a skúškam Skyperu sa zdržal ďalší produkt divízie Tomark Aero, ktorým je vlastná helikoptéra. „Je to živý projekt, je tesne pred dokončením vývoja, ale bol na chvíľu zmrazený. Všetky kapacity sme dali na zvyšné dve lietadlá,“ dodáva D. Tomko mladší.

Lietadlo z Prešova má s novým certifikátom globálne ambície

Syn Daniel Tomko mladší (vľavo) s otcom Danielom Tomkom starším. Zdroj: Milan David

Profil rodinnej firmy Tomark ako aj pohľad na jej hlavný biznis si môžete prečítať v novom vydaní týždenníka TREND č. 23, ktoré bude v digitálnej podobe k dispozícii v stredu a v stánkoch od štvrtka 9. júna.