Mikhail Kuchment (na úvodnej fotografii s manželkou) je charizmatický podnikateľ z Ruska, ktorý založil nábytkársku sieť Hoff. Pôvodne bola firma len franšízou rakúskej značky Kika, ktorá je súčasťou medzinárodnej skupiny Steinhoff, druhého najväčšieho obchodníka s nábytkom na svete a patrí spolu so švédskou firmou Ikea vo svojom obore k lídrom na trhu.

Lenže koncept s podporou Kika v Rusku zlyhal. Svetové trendy, štýl, ale aj ceny pod hlavičkou Kika totiž často nezohľadňovali ruskú realitu. Akékoľvek zmeny, ktoré chcel urobiť M. Kuchment, boli pomalé a podmienené súhlasom z Rakúska.

M. Kuchment sa tiež nevedel stotožniť s pôvodným manažmentom, preto franšízu zavrel a založil si radšej vlastnú firmu. Najväčší rozmach zažil počas roku 2014, keď Rusko sužovala finančná kríza a prudké oslabenie rubľa. Kým jeho konkurenti ceny zvyšovali, on ich dokázal udržať. Našiel lokálnych dodávateľov a obmedzil dovoz tovaru zo zahraničia na minimum.

Dnes tvrdí, že je sebestačný a jeho cieľom je v priebehu niekoľkých rokov poraziť na ruskom trhu svetový gigant Ikea.

Kto bude víťaz?

Víťaza EY Svetový podnikateľ roka vyberá porota zložená z národných víťazov predchádzajúcich ročníkov. Rozhoduje pritom na základe šiestich kritérií, ktorými sú podnikateľský duch, finančné výsledky, strategická orientácia, globálny dosah, inovácie a osobný vplyv. Tento rok je vo finále 56 finalistov zo 46 krajín sveta. Víťaza vyhlásia v sobotu 16. júna neskoro večer.

Prečo koncept Kika neuspel na ruskom trhu?

Koncept bol v poriadku. Problémom bol manažment Steinhoff International (vlastník značky Kika), ktorý mal problémy aj vo vlastnej krajine. Jednoducho neboli pre mňa ako vlastníka franšízy spoľahliví. Problém bol aj s ideou franšízy ako takej, pretože sme predávali produkty dizajnované Kikou. Uvedomili sme si, že ruskí zákazníci na tieto produkty nereflektujú a potrebujú úplne iné produkty. Výsledkom bolo, že nikto nekupoval Kika produkty.

Kika sa stala v Rusku značkou, ktorú nikto nechcel. Nakoniec sme franšízu zrušili. Dôvodom boli, okrem iného, aj rozdiely v kultúre riadenia: Keď bolo potrebné niečo zmeniť, nemohli sme sa pohnúť od zmluvných záväzkov. Všeobecne platí, že ich nečinnosť a nepružnosť nás pritlačili k tomu, že som založil vlastnú značku. Ďakujem im ale za to, že nám pomohli vybudovať koncept, ktorý je veľmi podobný ako majú oni. Je to v zásade ten istý koncept.

V roku 2011 ste teda založili reťazec Hoff, ale prelom vo vašom biznise nastal v roku 2014, keď Rusko zasiahla finančná kríza a rubeľ prudko devalvoval. Ako ste sa s tým vysporiadali?

Bola to pre nás obrovská výzva. Rubeľ vtedy oslabil 2,5 násobne, čo malo na náš biznis obrovský dosah. Urobili sme ale veľmi dobré rozhodnutia, ktoré nám umožnili ponechať ceny na rovnakej úrovni. V ekonomike to bolo vtedy veľmi ťažké, pretože ľudia mali reálne menej peňazí a ich reálny príjem klesol. My sme ale chceli udržať ceny bez zmeny.

Ako sa správali konkurenti?

Mnoho firiem v kríze sa správalo nasledovne: keď menový kurz oslabil dvojnásobne, zvýšili ceny. Predávali menej tovaru, ale za viac peňazí, takže pokles veľmi necítili, ale strácali zákazníkov. Ikea tiež zvýšila počas devalvácie meny svoje ceny, ktoré potom znížila ako súčasť marketingovej kampane.

Koncept nábytku Kika mu nevyšiel. Rus vyhlásil boj Ikei

Mikhail Kuchment Zdroj: EY

Čo ste teda urobili vy?

Začali sme 

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa