Pred troma rokmi to bola polovica predávaného tovaru. Ukázal to prieskum agentúry GfK, ktorý robila pre Potravinársku komoru Slovenska. Platí, že čím väčšia obchodná sieť, tým menšie zastúpenia výrobkov zo slovenských firiem.

„Trend v podiele vystavených domácich potravín na pultoch je už niekoľko rokov klesajúci, čo nie je dobré ani pre výrobcov, ani pre slovenskú ekonomiku,“ hovorí prezident komory Daniel Poturnay.

Obchodníci ponúkajú podľa neho spotrebiteľom čoraz viac zahraničných potravín. Dôvodom môže byť aj cena. Domáce potraviny nedokážu konkurovať cenou dovezeným. V tom videl dôvod poklesu podielu našich potravín v ponuke analytik obchodu Ľubomír Drahovský.

Predaje tvoria 60 percent

Obchodníci však naopak tvrdia, že podiel slovenských výrobkov sa v predaji neznižuje, naopak, mierne sa zvýšil. Zväz obchodu a cestovného ruchu vypracováva vlastné analýzy. Údaje GfK a zväzu sa líšia inou metodikou.

Kým prieskum GfK a potravinárov sledoval podiel vystavenia slovenských výrobkov v jednotlivých kategóriách, zväz vychádza z predaných objemov potravín. A tie nie sú až také zlé. Z ich meraní vyplýva, že prepad sa zastavil. Vlani sa po dlhých rokoch zvýšil podiel slovenských potravín z 54 na 59 percent. Len pre predstavu, tento rast mal zvýšiť tržby pre domácich výrobcov o zhruba 300 miliónov eur za rok.

Ak by sme sa pozreli na konkrétne obchodné reťazce, najväčší podiel slovenských výrobkov má COOP Jednota, v ktorom domáce produkty medziročne klesli zo 64 na 62 percent. Podľa prepočtov reťazca je to však o niečo viac. „Priemerný podiel ponuky slovenských výrobkov na pultoch skupiny COOP Jednota je o niečo menej ako 75 percent,“ reagoval podpredseda predstavenstva reťazca Martin Katriak. Majú to potvrdzovať aj polročné výkazy o percentuálnom podiele slovenských potravín z ministerstva pôdohospodárstva.

Naopak, slovenské výrobky dlhodobo podceňuje sieť Lidl, v ktorom tvoria len 16 percent. „Našou absolútnou prioritou je dôraz na kvalitu, geografický pôvod produktov nezohráva vo filozofii spoločnosti Lidl rozhodujúcu úlohu,“ odpovedal hovorca reťazca Lidl Tomáš Bezák.

Identifikácie slovenského produktu

Identifikácia slovenského výrobku je niekedy nepresná. Spotrebitelia sa spoliehajú na takzvaný EAN kód 858. Podľa Jarmily Halgašovej z Potravinárskej komory Slovenska to platí len pri 90 percentách výrobkov. 

Čiarový kód nie je súčasťou označovania potravín. Je to kód, ktorý identifikuje tovar a ktorý je určený na platenie pri pokladnici. Slúži aj na zistenie skladových zásob, pohybu tovaru a identifikáciu zásielky. EAN nie je údaj primárne určený pre spotrebiteľa. Slovenskou 858 sa hrdia desiatky výrobkov z Česka, Poľska alebo dokonca z Číny. Spotrebiteľ by si tak mal detailnejšie prezrieť pôvod. V  rámci neho musí byť na obale uvedené obchodné meno a adresa výrobcu alebo baliarne či adresa predávajúceho, ktorý má sídlo v členskom štáte EÚ.

Koľko slovenských výrobkov je na pultoch hypermarketov

Podiel slovenských výrobkov podľa typu predajní

Po kliknutí na grafy sa zobrazia vo väčšom rozlíšení:

Koľko slovenských výrobkov je na pultoch hypermarketov

Podiel slovenských výrobkov v obchodných reťazcoch

Koľko slovenských výrobkov je na pultoch hypermarketov

Podiel jednotlivých výrobkov podľa reťazcov