Pražiareň a baliareň kávy Julius Meinl Baliarne (JMB), a.s., Bratislava prechádza po vlaňajšej výraznej strate a poklese tržieb personálnou, marketingovou a finančnou reštrukturalizáciou.


Rakúsky väčšinový investor začiatkom tohto roka vymenil vedenie firmy a zvýšením základného imania na trojnásobok do nej vložil 64,6 mil. Sk.


Vlastní v nej tak vyše 90-percentný podiel. Navyše bratislavskej dcére zveril riadenie svojich aktivít v reformných krajinách. "V Bratislave sa už dlhé roky nachádza veľmi kvalitná pražiareň. Preto si myslíme, že je to dobré miesto pre takéto kompetenčné centrum," tvrdí príslušník rodiny majiteľov tradičného viedenského výrobcu kávy Thomas Meinl.

    Hospodárenie firmy Julius Meinl Baliarne (mil. Sk, 2001 = plán)

    Julius Meinl chce dobyť východnú Európu z Bratislavy


    PRAMEŇ: Julius Meinl Baliarne, a.s., Bratislava, dokumentácia TRENDU


Nová metla


Generálny riaditeľ JMB Szilárd Both, ktorý je na čele firmy od marca, pokladá za príčiny finančnej krízy firmy slabý marketing a málo pozornosti ekonomickým ukazovateľom. "Nákupy robili za veľmi nevýhodných podmienok. Napríklad obaly, autá, strašne drahá bola logistika." Podľa jeho slov sa nekontrolovali ani objemy otvorených pohľadávok voči zákazníkom.


Nevylučuje, že zo strany bývalého vedenia firmy šlo o úmysel. "Nemôžem to potvrdiť, všetko sa udialo pred mojím nástupom. No sme na Slovensku, takže je to možné," myslí si šéf pražiarne.


Na otázku, či to rakúskemu majiteľovi neprekážalo, vysvetľuje, že straty mala aj materská spoločnosť, kde sa po nich tiež vymenilo vedenie. Člen dozornej rady Julius Meinl International vo Viedni Stephen Visy hovorí, že úlohou slovenskej dcéry bolo doteraz skôr zvyšovať svoj trhový podiel a objemové ukazovatele. "Teraz ide o správne umiestnenie značky na trhu. Radi by sme boli vo vyššej triede - nielen cenovo, ale hlavne kvalitou a chuťou," tvrdí S. Visy.


Odchádzajúce zrnká


Najväčším problémom JMB však bola podľa S. Botha chýbajúca marketingová komunikácia a zlé výrobkové portfólio: "Firma sa sústredila na oblasť zrnkovej kávy, jej predaj však v posledných rokoch výrazne klesá. Čoraz viac sa kupuje mletá." V Maďarsku sa podľa jeho slov zrnková káva v maloobchode už ani nepredáva, na Slovensku klesol jej podiel zo 40 na 26 percent. "Náš podiel zrnkovej kávy na predaji však bol až 60 %, takže s poklesom trhu sa znižoval aj odbyt," vysvetľuje generálny riaditeľ. "Jej pôvodní konzumenti vymierajú, je to veková skupina nad 50 rokov."


Julius Meinl chce dobyť východnú Európu z Bratislavy


Szilárd Both


Ako dopĺňa S. Both, chýbala navyše aj komunikácia s obchodnými partnermi a kvalitné portfólio výrobkov. Boli málo atraktívne, niektoré z nich mali napríklad nemecké názvy a zákazníkom nič nehovorili. Nové vedenie preto najprv zmenilo ich vizáž, zjednotilo prezentáciu značky, pustilo sa do mediálnych a reklamných aktivít.


Kompetenčné centrum


O stupni dôvery viedenskej centrály v nový bratislavský manažment hovorí fakt, že mu zverila nielen koordináciu predaja na Slovensku, v Maďarsku a Česku, ale aj expanziu na nové trhy Poľska a balkánskych krajín.


Od budúceho roka sa navyše zo Slovenska budú riadiť aj marketingové a predajné aktivity v Rusku, na Ukrajine, v Pobaltí a ďalších krajinách, kde Julius Meinl doteraz takmer nepredával. "Nepoznám medzinárodnú spoločnosť, ktorá stredoeurópske kompetenčné centrum umiestnila do Bratislavy," tvrdí S. Both. "Budeme pre všetky tieto krajiny aj vyrábať."


Podľa jeho slov sa budú riadiť tradíciami a chuťovými požiadavkami zákazníkov v rôznych štátoch, výrobky pre jednotlivé trhy sa preto budú chuťovo odlišovať. Produkcia sa navyše čiastočne prerozdelí, pretože tieto krajiny požadujú balenia do sto gramov. Bratislavský závod sa preto sústredí na tento výrobok, produkcia väčších 250-gramových vákuových balení sa presúva do Viedne. JMB si ponechá iba ich výrobu pre Slovensko a Česko. Naďalej sa bude venovať aj výrobe hotelových veľkobalení, instantnej kávy a čaju.


Po roku očisty expanzia


Výroba kávy tento rok podľa šéfa slovenskej baliarne zrejme mierne klesne na 1 400 ton, už v budúcom roku by sa však vďaka exportným aktivitám mala zvýšiť o vyše polovicu. Výraznejšie rozširovanie kapacít sa zatiaľ nepredpokladá. "Sú dostatočné, v prípade potreby sa dá robiť aj na zmeny," myslí si S. Visy.


Ako hovorí S. Both, rast výroby nebude mať vplyv na zamestnanosť v robotníckych profesiách. Nová automatická linka si totiž nevyžaduje početnú obsluhu. "Budeme však potrebovať nových ľudí do odborov marketingu a exportu. Zatiaľ ich máme minimum," plánuje šéf závodu. Súčasný počet 90 zamestnancov by sa tak ani v budúcnosti nemal meniť.


Viacročný pokles tržieb spoločnosti bude pokračovať aj tento rok. Na konci septembra dosiahli 177 mil. Sk a celý rok by podľa finančnej riaditeľky JMB Ivety Magulovej mal priniesť 250 mil. Sk. Bude to o vyše 15 percent menej ako vlani.


"Radi by sme sa však ešte tento rok dostali zo straty, hoci sme mali vysoké náklady na marketing a uvedenie nových produktov, takže sa nám to možno nepodarí," vraví S. Both. "Sú to však obrovské investície do budúcnosti, aby sme sa usadili na trhu." Podľa jeho slov sa vedenie po uskutočnení zámerov v tejto oblasti pustilo aj do racionalizačných opatrení vo financiách. Analyzuje výdavky na komunikačné, poradenské služby či logistiku. "Chceme zaviesť integrovaný softvér, aby sme mohli pracovať s údajmi a analyzovať výsledky. Rozhodovanie manažmentu musí mať oporu v číslach," tvrdí I. Magulová.


Bod zvratu


Od budúceho roka sa firma zameria aj na ďalšiu dôležitú oblasť - optimalizáciu výrobných procesov. "Ešte je skoro hovoriť o tom, či sa nám zvrat podaril alebo nie," hodnotí situáciu triezvo generálny riaditeľ.


Zástupca rakúskeho investora si však jeho prácu pochvaľuje. "Nová stratégia sa vynikajúco osvedčila. Predávame na Slovensku vyššie objemy ako predtým. Ich nárast naznačuje, že by sa bratislavská spoločnosť mohla dostať do zisku už koncom tohto roka," myslí si S. Visy.


Prienik na nové trhy má závodu v najbližších rokoch priniesť výrazný rast výroby. S. Both odhaduje, že len budúcoročné zvýšenie tržieb bude viac ako dvojnásobné. "Našou víziou je stať sa lídrom v oblasti kávy v bývalom východnom bloku," prezrádza šéf JMB.


FOTO - PETER KREMSKÝ