Ak aj mali reštauratéri možnosť spraviť výdajné okienko, väčšina investovala do overenej rozvozovej služby. Niektorí majú aj vlastné, no pomerne rýchlo zistili, že zákazníci oveľa promptnejšie reagujú cez aplikáciu, kde si navolia potrebný tovar a pár minút si počkajú. „Zrejme im to vyhovuje viac, ako zavolať a objednať si našu donášku,“ hovorí Eva Wolfová zo známej palacinkárne Pán Cakes, ktorá sídli na bratislavskom Suchom mýte, blízko centra.

Reštaurácia využíva oba spôsoby rozvozu. Pre Wolt sa rozhodli v polovici marca, presne vtedy, keď sa pre prvú vlnu zatváralo a možností veľa nebolo. E. Wolfová ďalej uvádza, že počas uplynulého víkendu zaznamenali oproti bežným dňom dvojnásobné množstvo objednávok. Osobný odber podľa jej slov veľmi klesol. Vyzerá to, že Bratislava, pokiaľ vyslovene nemusí, ostáva doma.

Bez donášky by zatvorili

Zvyk objednávať si jedlo z reštaurácie vyplýva aj z prirodzeného uvedomovania si potreby zachovať kvalitné a obľúbené podniky do budúcna. „Všetci už vedia, čo od donášky očakávať. Je to aj vďaka prvej vlne. Bez objednávok reštaurácie natrvalo zatvoria,“ vysvetľuje E. Wolfová a dodáva, že hoci tržby klesli o 70 – 80 percent, bude horšie. Ľudia prichádzajú o prácu a viac šetria.

Spoločnosť Medusa zatvorila v Bratislave niekoľko prevádzok. Majú dlhodobo nulové tržby.
Neprehliadnite

Gastromapa Bratislavy je menšia. Druhá vlna bude absolútny lockdown a krach, odkazujú majitelia

Aj vďaka Woltu sa Pán Cakes dostal do povedomia viacerých nových zákazníkov. Výhodou je možnosť sledovať prípravu a doručenie zásielky priamo v telefóne. Doručenie je rýchle, bezproblémové a vďaka bicyklom často aj ekologické.

Tak je to aj v prípade dovozu potravín či tovaru z drogérie. Využíva ho čoraz viac ľudí, pretože chcú eliminovať možnosť stretu s vírusom. Stanislav Petrula, konateľ spoločnosti Lunys, s. r. o., hovorí, že hoci rozvážajú po celom Slovenku, najvyťaženejší sú, prirodzene, vo veľkých mestách ako Bratislava, Košice či Žilina. Dopyt po dovoze potravín priamo domov rastie v stovkách percent a mení sa to zo dňa na deň. V najbližšej dobe plánujú nárast donášok do výšky 300 – 400 percent.

Sprepitné pre podnik

Donáškové spoločnosti berú od reštaurácií vysoké provízie. Tie síce majú možnosť vykonávať rozvoz sami, no je to pre nich často logisticky príliš náročné. Preto sa radšej zveria do opatery donášok, ktoré im zabezpečia kompletný servis a kvalitné služby.

Wolt
Neprehliadnite

Košičania si môžu naplno objednávať dovoz jedál. Po Bolt Food dorazil do mesta aj Wolt

V čase, keď je donáška niekedy jediným riešením, ako dostať jedlo priamo k zákazníkovi pred dvere, prišiel ústretový krok spoločnosti Wolt. Provízie sa doteraz u donáškových spoločností často pohybovali na hranici 30 percent. Pri osobnom vyzdvihnutí jedla sú vo Wolte do konca novembra nulové. „Zároveň s tým spúšťa možnosť prepitného pre reštaurácie a zrýchľuje výplaty reštauráciám,“ informovala spoločnosť o novej stratégii, ktorú podľa slov generálneho riaditeľa Woltu na Slovensku a v Česku Jána Foreta začali pripravovať hneď po sprísnených pravidlách v polovici októbra. Balík podpory sa spúšťa vo všetkých troch mestách, ktoré Wolt zastrešuje – v Bratislave, Košiciach a Trnave. Zlepšia sa tak obchodné podmienky pre viac ako 450 reštauračných subjektov, s ktorými spolupracuje.

Chcú ešte viac zvýšiť počet objednávok

Wolt očakáva od svojho kroku zvýšenie počtu objednávok, najmä tých, ktoré prichádzajú online. Zníženie provízie za objednávky určené na vyzdvihnutie na nulu v praxi znamená, že ak si zákazník  zvolí ako spôsob doručenia vyzdvihnutie, 100 % sumy, ktorú zaplatí za svoju objednávku, putuje na účet reštaurácie. Minimálna hodnota objednávky sa pritom znížila na 7 eur.

Wolt hovorí, že chce pomáhať reštauráciám nachádzať nových zákazníkov. Objednávky by mali podľa ich výpočtov vďaka výhodnejším podmienkam narásť o niekoľko desiatok percent. „To prinesie reštauráciám v konečnom dôsledku oveľa väčší benefit ako zníženie provízie, bez ktorej by sme neboli schopní platiť kuriérov,“ dopĺňa J. Foret. Z prepitného, ktoré majú možnosť reštaurácie od zákazníka dostať, si spoločnosť províziu neberie.

V Česku je veľa slávnych kuchárov, ale Pohlreich je zrejme najpopulárnejší.
Neprehliadnite

Výdajné okienka sú zúfalstvo, donáška nám len o niečo zmenší straty, hovorí Zdeněk Pohlreich

Či je donáška jedla ekologická, ťažko povedať. Na balenie do krabičiek, laminovanie nádob mäkkým plastom, vákuum, slamky a umelohmotný príbor sa mnohí zákazníci sťažujú. Existujú aj ekologickejšie alternatívy, podľa majiteľov reštaurácií sú však drahšie a chtiac-nechtiac znižujú príjmy už beztak postihnutého reštauračného biznisu. Ľudia sa naučili na donášku kávy, zákuskov, alkoholu a napokon aj „klasiky“ v podobe obedového menu. Predpokladá sa, že čísla objednávok jedla aj potravín budú ďalej rapídne rásť.