Aktuálne zhoršujúca sa situácia v gastro segmente dolieha kvôli pandémii asi najvýraznejšie za posledné mesiace na reštaurácie a prevádzky verejného stravovania, ktoré opätovne prechádzajú krízovým obdobím a hľadajú riešenia na prežitie. Tie, ktoré sa za posledné mesiace rýchlo nepretrasformovali na výdaj jedál so sebou, cez okienko, či na donášku, nedokážu čeliť proti-pandemickým opatreniam. Aj preto by mnohí podnikatelia mohli považovať myšlienky o naštartovaní podnikania v gastro segmente práve v tomto období za priam vražedné! Ako to je však v prípade silnej značky, ktorá buduje svoje podnikanie už takmer polstoročia na stabilných a pevných základoch, má výraznú podporu materskej firmy aj v rámci franchisingu, a dokonca otvára nové prevádzky naprieč Slovenskom? O tom, či je získanie licencie McDonald's v týchto časoch rozumné a či to prináša výhody pre všetky strany, sme sa porozprávali s Field Service Manažérom pre McDonald's na Slovensku, Matúšom Hrabkom. 

Mnohí ľudia vnímajú spoločnosť McDonald's najmä cez ponuku chutných burgrov a typických zemiakových hranolčekov. Podnikateľská verejnosť na druhej strane považuje McDonald's za celosvetovo najúspešnejší franšízový koncept, ktorý má svoju históriu a pevné biznisové korene. Platí to aj v súčasnosti, kedy najmä podnikanie v gastre komplikujú mnohé ekonomické či krízové faktory?

Áno, ponuka jedál z McDonald's je rozhodne legendárna a od otvorenia prvej reštaurácie na Slovensku v roku 1995 sa sieť reštaurácií zvyšovala až na súčasný počet 36 (38) a prešla mnohými inováciami a výraznými zmenami. Dlhé roky vlastnila jadro prevádzok spoločnosť McDonald's Slovakia a traja stabilní licenční partneri, ktorí podnikajú s nami dodnes. Kľúčovými faktormi úspechu vždy boli a aj sú sila značky, vysoká úroveň podpory zo strany materskej spoločnosti, osvedčený obchodný model a možnosť sebarealizácie v oblasti podnikania. Myslím tým nových franšízantov, ktorí sa ku nám za posledné roky pridali. Aktuálne máme 8 licenčných partnerov vrátane dvoch podnikateliek, čo znamená 64 % prevádzok v ich rukách. Pre ďalších potenciálnych záujemcov sú tu stále zvyšné reštaurácie, do ktorých aktuálne prebiehajú výberové konania. Tu je potrebné spomenúť, že podnikanie s McDonald's je hlavne určený tým, ktorí majú ambície, odhodlanie, talent a nemajú problém vložiť do podnikania nielen svoje investície, ale aj samého seba. Zároveň je to skvelá cesta za jasne stanoveným podnikateľským cieľom a spôsobom ako sa v týchto neistých časoch vyhnúť rizikám pri zakladaní celkom nového podnikateľského modelu „na zelenej lúke“.

Ilustračné foto
Zdroj: McDonald's
Ilustračné foto

Mnohí, a nielen začínajúci podnikatelia majú v súčasnosti veľké obavy z nepredvídateľnej pandémie a z ďalších investícií. Aké výhody prináša získanie licencie pre prevádzku vlastnej McDonald's reštaurácie úspešnému záujemcovi a čo je zárukou toho, že sa biznisu bude aj dariť aj v čase krízy?

Je dôležité zmieniť, že celý výberový proces pre každého nového záujemcu je aj o prejavení a zistení sily osobnosti, motivácie podnikať aj v neľahkých časoch a byť najmä otvorený novým výzvam. Franšízantom sa nemôže stať úplne každý, kto nám pošle vyplnený formulár z našej webovej stránky. Vždy musíme pri výbere myslieť na to, že každý náš franšízant by mal byť líder, ktorý dokáže motivovať a viesť svojich zamestnancov. Musí byť komunikačne zdatný, orientovaný na zákazníka a ochotný angažovať sa v danej lokalite ako ambasádor značky. Finančné myslenie a zmysel pre plánovanie sú tiež nemenej dôležité vlastnosti, ktoré musí spĺňať. To, že dokáže prejsť všetkými pozíciami na pôde reštaurácie, získať potrebné zručnosti, a to napríklad aj pri fritézach, griloch, či nápojoch, zoznámiť sa s členmi celého McDonald's  tímu, nám pomáha pri konečnom výbere, ktorý môže trvať aj celý rok. Výhody, ktoré si napokon uvedomuje asi každý nový licenčný partner sú mnohé. Začínajúc presne nastavenými prevádzkovými procesmi, hygienickými normami, prepracovanými školiacimi tréningami, motivačnými nástrojmi a podobne. Reštaurácie McDonald's sú ukážkou pre mnohé iné gastro prevádzky ako sa majú dodržiavať všetky hygienické a prevádzkové procesy, či iné funkčné smernice. Takisto je celý systém prípravy jedál je založený na prísnom sledovaní kvality surovín a pracovných postupov. Ďalšími pozitívnymi atribútmi sú rýchly a priateľský servis, čisté a bezbariérové prostredie, príjemná pracovná atmosféra. Za celým úspechom stojí jednoducho franšízový koncept. V neposlednom rade stále platí, že McDonald's je dlhodobo lídrom v oblasti gastro podnikania, ktorá sa neustále vyvíja a inovuje.

Matúš Hrabko - Field Service Manažér pre McDonald's na Slovensku
Zdroj: McDonald's
Matúš Hrabko - Field Service Manažér pre McDonald's na Slovensku

Najviac reštaurácií prevádzkujete v Bratislave a mnohé z nich patria už franšízantom. Je záujem o McDonald's reštaurácie aj v menších mestách? V ktorých regiónoch je stále možné získať vlastnú prevádzku?

V Bratislave máme aktuálne 17 reštaurácií, z toho je 9 v rukách franšízantov a franšízantiek. Sme radi, že aj napriek obmedzeniam, ktoré nám zatvárajú interiéri reštaurácií a obmedzujú pohyb zákazníkov, dosahujú pekné výsledky. Popri sťaženej prevádzke dokonca pomáhajú zásobovať jedlom zdravotníkov v nemocniciach v tých komunitách, kde pôsobia. Teší nás, že rovnaký zodpovedný a najmä ľudský prístup prejavujú aj franšízanti na strednom a východnom Slovensku.

Čo sa týka záujmu o naše prevádzky v menších mestách, ten je dostatočný – uvediem reštaurácie ako sú napríklad Liptovský Mikuláš, Martin, či Žilina, ktoré sú už v rukách licenčných partnerov. Stále však ponúkame reštaurácie v Trenčíne, Prievidzi či Banskej Bystrici a veríme, že práve jedinečnosť, skvelá návštevnosť a profitabilita reštaurácií v týchto menších mestách zaujme potenciálnych kandidátov o licenciu aj z iných kútov Slovenska.
Treba si uvedomiť, že hoci expandujeme aj vo výstavbe nových reštaurácií, „zásoby“ prevádzok, ktoré sú v ponuke k získaniu licencie sa rýchlo míňajú. Práve teraz je preto najvhodnejší čas prejaviť záujem a ozvať sa nám z regiónov stredného a severného Slovenska. Stačí iba vyplniť prihlasovací formulár na našej webovej stránke. Napokon, všetci vidíme, že správanie zákazníkov sa za posledné mesiace zmenilo. Požadujú najmä výhodné ponuky, dostupnosť, tzv. hodnotu za peniaze a to McDonald's spĺňa dlhodobo vo veľkom i menšom meste, kde disponuje vlastnou reštauráciou. Naši zákazníci nám práve počas posledných mesiacov prejavili veľkú dôveru a ukázali, že sme pre nich skvelou gastro destináciou za každých okolností.

Matúš Hrabko
Zdroj: McDonald's
Matúš Hrabko

Aké sú plány spoločnosti McDonald's na Slovensku v najbližších mesiacoch a rokoch? Budú sa otvárať nové prevádzky aj pri diaľniciach, či v mestách, kde doposiaľ obyvatelia nemali príležitosť navštevovať vašu reštauráciu?

Myslím si, že sa nemusíme tajiť tým, že naša značka napreduje. Plánujeme, pripravujeme sa na otváranie nových reštaurácií počas nasledujúcich rokov, a to v priemere päť prevádzok ročne v koncepte reštaurácií nových generácií. Tým nielenže zvyšujeme komfort pre našich zákazníkov, ale urýchľujeme i servis. Prevádzkovanie v tomto koncepte je navyše ohľaduplnejšie k životnému prostrediu. Neustále zlepšujeme našu ponuku jedál, skvalitňujeme služby, nebránime sa technologickým inováciám, a tým zlepšujeme zákaznícku skúsenosť. Našim cieľom je otvárať nové reštaurácie už v rámci vlastníctva licenčných partnerov a zároveň chceme do konca roka odovzdať aj zvyšné prevádzky do rúk novým licenčným partnerom. Veríme, že tak ako v Českej republike bude 100 % reštaurácií McDonald's na Slovensku v rukách úspešných a motivovaných franšízantov.