Spoločnosť IKEA Bratislava zaznamenala v roku 2024 medziročný pokles zisku o viac ako pätinu na zhruba osem miliónov eur, pričom tržby zostali takmer bez zmeny na úrovni necelých 143 miliónov eur.
Napriek slabším výsledkom si udržala stabilnú pozíciu v nábytkárskom retaile aj vďaka rastu online predaja a strategickým investíciám.
Dôraz na cenovú dostupnosť jej nábytkového sortimentu a digitalizáciu ikonickej bratislavskej predajni umožňuje byť naďalej lídrom trhu.
Rýchly vývoj trhu
Spoločnosť v roku 2024 čelila náročnejšiemu ekonomickému prostrediu, čo sa odrazilo na jej hospodárskych výsledkoch, hoci samotný segment nábytkového retailu opätovne rástol. Podľa firmy medziročný pokles zisku o 23 percent bol dôsledkom zvýšených investícií do cenovej dostupnosti a digitalizácie služieb.
Tržby spoločnosti sa síce mierne znížili na 142,8 milióna eur, no podiel online predaja na celkových tržbách vzrástol o dve percentá, čím dosiahol až štvrtinu. Tento trend potvrdzuje stúpajúcu popularitu digitálnych nákupov a zmenu spotrebiteľských návykov.
IKEA od začiatku finančného roka v septembri 2023 investovala do znižovania cien bezmála 13 miliónov eur a v niekoľkých vlnách znížila ceny na polovici sortimentu.
„Tento krok spotrebitelia ocenili, čo sa prejavilo aj na predaji. V uplynulom finančnom roku sme predali v priemere o šesť percent viac výrobkov s novou nižšou cenou. Celkovo ide o takmer 750-tisíc produktov navyše. V januári 2025 sme zlacnili ďalších takmer dvesto výrobkov, a to priemerne o osemnásť percent,“ uviedol David McCabe, generálny riaditeľ IKEA pre Českú republiku, Maďarsko a Slovensko.
Slovenský trh s nábytkom v posledných rokoch prechádza výraznými zmenami, na ktoré nie všetci predajcovia dokážu flexibilne reagovať. Podľa údajov portálu Heureka klesol aj trh e-commerce s nábytkom od roku 2022 o sedemnásť percent.
Pokles pokračoval aj v ďalšom období roku 2023, keď objem vyhľadávania nábytku medziročne klesol približne o deväť percent. Spotrebitelia potrebovali po období pandémie preorientovať svoj dopyt aj na spotrebu v tomto segmente.
Po vlaňajšku, keď ich výdavky zvýšila rekordná inflácia či nové úrokové sadzby v rámci výdavkov na bývanie sa predpokladať, že tento rok sa spotreba v segmente nábytku opäť zvýši.
Investície do rozvoja
V roku 2024 IKEA pokračovala v rozširovaní konceptu plánovacích štúdií, ktoré umožňujú zákazníkom personalizované nákupy.
Počet zákazníkov využívajúcich tieto služby prekročil hranicu tri a pol tisíc, pričom v roku 2025 sa očakáva otvorenie ďalšieho štúdia v zatiaľ neurčenej lokalite. „Plánovacie štúdiá nám umožňujú byť bližšie k našim zákazníkom v regiónoch,“ dodal D. McCabe.
Tradičných predajcov nábytkov na Slovensku však čoraz viac ohrozujú aj zahraničné online platformy, ktoré zákazníkom umožňujú jednoduché porovnávanie cien a širší výber produktov. V roku 2023 dosiahol slovenský trh s nábytkom odhadovanú hodnotu 1,2 miliardy eur, pričom online predaj tvoril viac ako tridsať percent z celkového obratu. Tento trend núti aj veľkých hráčov, ako je IKEA, prispôsobovať svoje stratégie rastúcim digitálnym požiadavkám.
To sa vlani podarilo aj konkurenčnej sieti s predajom nábytku JYSK. Spoločnosť JYSK Slovensko dosiahla v roku 2024 nové rekordné výsledky v hospodárení. Tie rovnako odrážali aj strategické investície firmy do modernizácie predajní, ktoré firma začala už v roku 2023.
Obrat spoločnosti dosiahol vlani bezmála sto miliónov eur, čo predstavuje nárast oproti predchádzajúcemu roku, keď tržby nepresiahli 94 miliónov eur. Silný rok dokázal predajca preniesť aj do vyšších ziskov, ktoré vzrástli na viac ako 24 miliónov eur z predchádzajúcich zhruba 22 miliónov eur.
JYSK medzičasom rovnako investoval približne milión eur do rekonštrukcie vybraných predajní v šestici slovenských miest, pričom v modernizácii predajní plánuje pokračovať v najbližších troch rokoch.
Ďalšie dôležité správy
