Tržby Baliarní obchodu, a.s., Poprad klesajú od roku 1998. V minulom roku sa zastavili na úrovni 800 mil. Sk. Zhruba s rovnakým výsledkom by firma mala skončiť aj v tomto roku.


Doterajší pokles vysvetľuje generálny riaditeľ spoločnosti Viliam Matušek konkurenciou menej kvalitných, no lacných druhov káv označovaných ako Robusta. Ich najväčším producentom sa stáva Vietnam, ktorý v tomto roku vytlačil Kolumbiu z pozície druhého najväčšieho svetového producenta kávy. Expanziu svojich výrobcov podporuje aj vietnamská vláda, ktorá pestovanie kávy dotuje.


Baliarne obchodu pocítili pokles trhu s kávou


Viliam Matušek


Lacná konkurencia


"Na Slovensko priniesli lacnú kávu drobní predajcovia, ktorí operujú s podstatne nižšími výrobnými nákladmi ako my. Pri svojej výrobe totiž používame drahšiu, no kvalitnejšiu kávu značky Arabica," vysvetľuje V. Matušek. Pokles predaja kávy podľa jeho slov prenasleduje producentov na celom svete.


Jej kurz momentálne klesol na najnižšiu úroveň od roku 1975, pretože spotreba nerastie takým rýchlym tempom ako ponuka. Predpokladá však, že situácia sa zmení po tom, čo niektoré spoločnosti z Latinskej Ameriky zničia časť svojich plantáží.


Káva, ktorú popradská spoločnosť nakupuje od nemeckých, holandských obchodníkov a priamo od producentov, pochádza hlavne z Mexika, Brazílie, Guatemaly, Salvádoru, Hondurasu, Indie, Vietnamu, Peru.


Vlastné receptúry


Predaj kávy prináša Baliarňam obchodu ročne približne 60 percent z celkových príjmov. Zvyšnú časť tržieb zabezpečuje predaj čajov a ostatných výrobkov. Spoločnosť sa tiež venuje baleniu arašidov, mandlí, hrozienok a iných druhov sušeného ovocia a zeleniny.


Na slovenskom trhu s kávou a čajmi má podnik približne tretinový podiel, čo ich podľa generálneho riaditeľa stavia do pozície jej najväčšieho dodávateľa. "Náš podiel na trhu už môžeme pri súčasnej silnej konkurencii len ťažko zvyšovať. Marketingovými aktivitami sa svoju pozíciu snažíme udržiavať," tvrdí a dodáva, že prežijú len tí, čo na pultoch predajní umiestňujú stále nové produkty. Baliarne momentálne vyrábajú okolo 170 druhov výrobkov. Kávu a čaje vyrábajú prevažne z vlastných receptúr.


Baliarne momentálne neplánujú prísť na trh s drahším a kvalitnejšími svetovými značkami čajov, pretože ich predaj by bol podľa V. Matušeka pri súčasnej slabej kúpyschopnosti spotrebiteľov stratový.


Prienik do obchodných reťazcov


Baliarne obchodu dosiahli v roku 1999 čistý zisk 50 mil. Sk. Minuloročné hospodárske výsledky boli porovnateľné s predchádzajúcim obdobím. "Naša spoločnosť odviedla od roku 1995 na daniach viac ako 370 mil. Sk a vytvorila 80 nových pracovných miest bez príspevku štátnych orgánov," konštatuje V. Matušek. Baliarne momentálne zamestnávajú 240 ľudí, ktorí mesačne zarábajú v priemere 13-tis. Sk.


Za posledných šesť rokov preinvestovali 303 mil. Sk. Postavili nové administratívne budovy v Poprade a Spišskej Belej, výrobnú halu v prevádzkarni v Spišskej Belej, rozširujú skladovacie priestory a priebežne modernizujú výrobné technológie a vozový park.


Pravidelne rozširujú skladovacie priestory, k čomu ich nútia predovšetkým predajcovia. "Na skladoch držíme minimum hotových výrobkov. Skladujeme v nich predovšetkým suroviny. Priestory nás nútia rozširovať predovšetkým naši odberatelia, ktorí sa snažia na výrobcov presúvať náklady spojené s uskladnením tovarov," vysvetľuje V. Matušek. Baliarne sa od tohto roku snažia výraznejšie presadiť v sieťach zahraničných obchodných reťazcov. V. Matušek odhaduje, že prostredníctvom nich budú v najbližších rokoch umiestňovať na trhu približne 40 až 50 percent produkcie.


FOTO - BRANISLAV SOBINKOVIČ