Žiadne zahraničné zájazdy s cestovnými kanceláriami ani školské či firemné výlety, sem-tam odvoz na nejaké športové podujatie či príležitostná zamestnanecká preprava. Takto to reálne vyzerá v súčasnosti v súkromnej autobusovej doprave, ktorá ‚melie' z posledného.

Predchádzajúce mesiace dali mnohým takýmto dopravcom poriadne zabrať. Viacerí položili svoje podnikanie, iní sa zviechajú z ťažkých finančných strát a čakajú na lepšie časy. Druhá avizovaná vlna koronavírusu im veľmi na nálade nepridáva.

Straty sa rátajú v miliónoch eur

Skutočnosť, že autobusová doprava patrí k tým najpostihnutejším odvetviam so značnými finančnými stratami, potvrdil pre TREND aj Peter Sádovský, prezident Zväzu autobusovej dopravy (ZAD). „Dvojmesačné zastavenie dopravy počas pandémie  sa nedá sanovať žiadnym minimalistickým opatrením. Definitívne pomôže až oživenie ekonomiky. Vítame akúkoľvek finančnú podporu od štátu, respektíve samospráv či rezortu hospodárstva,“ hovorí.

Letná sezóna je tentoraz slabšia ako po uplynulé roky, preto najmä komerčné nedotované autobusové linky budú aj ďalej trpieť. Ako pre TREND poznamenáva predseda Únie súkromných autobusových dopravcov (ÚSAD) Branislav Doboš, súkromní podnikatelia v tomto sektore to majú najnáročnejšie. Nepravidelná autobusová doprava by ich mala živiť, ale leto prežívajú horko-ťažko.

On osobne ako dopravca absolvoval za posledné štyri mesiace len štyri komerčné jazdy. „Všetko v tejto oblasti sa takmer zastavilo. V autobusoch SAD, ktoré sú dotované samosprávou, si dokážu vykryť finančné straty cez prímestské dotované linky, čím nám zabíjajú posledný klinec do rakvy. U súkromných dopravcov táto možnosť nie je, ťaháme podnikanie z vlastných úspor už pár mesiacov.“ Aj pre banky či lízingové spoločnosti sú aktuálne veľmi rizikoví.

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa