Minulý mesiac americký raper Eminem vysúdil 600-tisíc novozélandských dolárov (takmer 400-tisíc eur) za kopírovanie jeho hitu Lose Yourself. Sumu mu zaplatí tamojšia politická Národná strana, ktoré melódiu bez vedomia speváka melódiu použila v predvolebnom spote.

Súd uviedol, že melódia z volebného spotu je „tak nápadne podobná“ Eminemovej pôvodnej piesni, že nemôže byť pochýb o porušení autorských práv.

Tento prípad nie je ani zďaleka ojedinelý. V reklamnej branži ide doslova o fenomén, tvrdí hudobný portál Pitchfork. Je bežné, že známe songy sa mierne upravujú a bez licencie sa zadávajú do reklamných spotov. Sú oveľa lacnejšie a dokázať plagiátorstvo je oveľa ťažšie, než sa na prvý pohľad zdá.

Nekopírujú len Číňania

Portál spomína austrálsku skupinu Tame Impala, ktorej skladbu The Less I Know The Better bez hanby vykradla vo svojej reklame čínska mliekáreň Mengniu. Frontman kapely Kevin Parker to okomentoval s dávkou cynizmu: „Ale no tak chlapi, mohli ste sa posnažiť viac“ a nepriamo varoval pred súdnym procesom.

Obe strany sa odvtedy k prípadu nevyjadrili. Skupina sa zrejme zmierila s čínskou realitou, kde si z autorských práv veľa starostí nerobia. Problémom bolo podľa všetkého to, že hudba v reklame bola len výrazne inšpirovaná pesničkou, ale nebola jej identickou kópiou.

Tento postup veľmi podrobne pozná islandská kapela Sigur Rós, ktorá komponuje emotívnu inštrumentálnu až snovú muziku. Pre reklamné agentúry je táto kapela ideálom pre podmazy do spotov.

Kapela sa už pred 15 rokmi vyjadrila, že si nepraje, aby jej hudba bola použitá v reklamách. Výnimku udelila len charitatívnym a dobročinným projektom.

Napriek tomu kapelu pravidelne bombardujú agentúry a firmy (medzi nimi napríklad aj automobilka Audi), uviedla kapela na svojom blogu. Ani po odmietnutí to často nekončí a marketéri sa nevzdávajú.

Čo je soundalike skladba

Zadávateľ reklamy (napríklad Audi či iná firma) už vopred vie, akú muziku by si vedela predstaviť do svojho spotu. Samozrejme, ak je originál od kapely nedostupný alebo drahý, nastupuje plán B. Reklamní mágovia používajú triky v podobe „sound-a-likes”.

Pôvodnú skladbu dajú reklamné agentúry trošku pozmeniť najatým hudobníkom. Tí niekedy zrýchlia tempo alebo pripadajú hudobné nástroje. Originál sa tak stane základným kameňom, ktorý sa prikrášli, aby to nebol hrubozrnný plagiát, ale zároveň bol klient spokojný.

V spotoch sa tak v rôznym hudobným mutáciách objavili v minulosti skladby od Sigur Rós ako Hoppípolla či Olsen Olsen. „Vôbec nenaznačujeme, že nás niekto vykradol, alebo úmyselne kopíroval hudbu Sigur Rós, pretože za to by sme mohli byť žalovaní. To by bola celkom irónia osudu,“ reagovala pred pár rokmi islandská kapela.

Manažér skupiny John Best povedal, že ak by kapela bola bohatšia, prípady by „vzala do vlastných rúk“. „Musíte mať ale hlboké vrecká, aby ste bojovali v týchto prípadoch,“ povedal pre denník The New York Times.

Dôkazom je spomínaný prípad amerického rapera Eminema. Súd sa ťahal tri roky, náklady na právnikov v zdĺhavých procesoch neboli malé a výsledok nejasný. Menšie kapely preto často ťahajú s renomovanými a bohatými značkami za kratší koniec. Problémy s plagiátorstvom ponechávajú na mimosúdne vyrovnanie - ak k nemu vôbec dôjde.

Skúsenosti s plagiátormi majú aj kapely Grizzly Bear, Beach House, White Stripes či Tom Waits. Značne medializovaný bol prípad skupiny The XX, ktorú čiastočne preslávila skladba Intro z albumu Young Turks. Tú reklamní mágovia v roku 2014 ukradli a jemne upravili pre značku Hugo Boss.

Firma sa voči tomu ohradila. Skupina v reakcii povedala, že ako spoločnosť (Hugo Boss), ktorá vyrába tak originálny dizajn, mohla zaplatiť za taký „chabý fake“. Na sociálnych sieťach sa rozprúdila búrlivá kritiky módnej značky.

Veď sami porovnajte rozdiel.

Dokázať napodobeninu je ťažké

Odborníci na duševné vlastníctvo tvrdia, 

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa